Ženska prava

Kategorija: Edita Topić Kreirano: Subota, 16 Lipanj 2007 Napisao/la Edita Topić

žene Danas, više nego ikad govori se o pravima. Od onih elementarnih prava u nekim državama i narodima gdje je svaki oblik demokracije u povojima, do prava koja ne samo da dosežu granicu s anarhijom već se stapaju s ideologijom suvremenog društva u kojem se javljaju radikalna prava koja idu u krajnost i bitno se razlikuju od prava koja jesu ili bi trebala biti zagarantirana svakom čovjeku od rođenja pa do smrti.
Feminizam kao oblik i ideologija jednakosti žene sa muškarcem i poboljšanja položaja žene u društvu javlja se s kraja 19. stoljeća u zapadnim zemljama i industrijskoj revoluciji. Dotadašnji muški primat nad ženom slabi i žena po prvi puta dobiva priliku da postane sve značajniji dio radne snage u tvornicama zapadnih zemalja.

Feminizam vremenom postaje pokret koji ženu izjednačava sa muškarcem no s promjenom tradicionalnog ženinog položaja u društvu javlja se i uvođenje novosti muško -ženskom svijetu a to su poslovi u tvornicama i uvođenja radničkih placa za žene koje su ipak sve do danas nešto manje nego radničke place muškaraca. Iz perspektive žene i njene uloge u današnjem društvu i koliko je feminizam pomogao ženi - majci, ženi - radnici, ženi - supruzi mislim da nije teško odgovoriti. Započeto u komunizmu s već dovršenim fazama u kapitalizmu na ženu se svaljuje enormno težak teret svakodnevnice, borba za rješavanje egzistencijalnih pitanja, odgoja i skrbi djece, te cesta neizvjesnost za očuvanje posla ili u vječitoj potrazi za stalnim poslom. Iako se danas no ikad prije govori o pravima žene kao da se iza svega toga krije velika zamaskirana pozornica gdje veliki moćnici ovoga svijeta zanemaruju izvornu ulogu žene u društvu već je opterećivanjem na sve moguće načine u borbi za opstankom stavljaju u rang muškarca iako se niti po svojoj izdržljivosti niti po svojoj fizionomiji itd. ne može usporediti sa muškarcem. No, u čvrstim karikama modernog društva nekadašnja osmomartovska slavlja, radne akcije itd... kao da su bila uvod za ono sto je čekalo ženu u 21. stoljeću. Feminizam je u svojoj osnovi pozitivna ideologija koja je doprinijela emancipaciji žene, ravnopravnosti u intelektualnim domenama ljudskog življenja,njenom osobnom razvoju kao ljudskog bića stvorenog na sliku i priliku Boga, Stvoritelja i kreatora ljudske civilizacije.

 

Još uvijek zemlje trećeg svijeta, vapiju za ostvarivanjem elementarnih prava žene prije svega prava na život (ne zaboravimo koliko svake godine stradava i biva ubijeno netom rođenih djevojčica u Indiji, Pakistanu, Kini jer ih iz nazadnih i shvaćanja roditelji ne žele) ili pravo na izbor životnog partnera umjesto "aranžiranih brakova", dogovorenih brakova koji su poznati i u našim krajevima a zadržali su se i do danas u romskim obiteljima. Posebno važno mjesto zauzima nasilje nad ženom u obitelji pogotovo u zemljama gdje je apsolutna vlast muškarca nad ženom i gdje se zapravo žena tretira poput roba. Poligamija ili višeženstvo također je problematika o kojoj bi se trebalo vise govoriti i pridavati joj veći značaj. Svi ovi navedeni problemi današnjice dio su sveukupne problematike u kojim feminizam svojom osnovnom idejom o ravnopravnosti žene s muškarcem ima sto za reci i učiniti.

 

Na žalost kao da su mnogo bučniji savezi i udruge žena koji su feminizam shvatili i podložili za vidove pražnjenja negativne energije i gdje se prava i slobode žena brkaju s težnjom da se današnja žena izvrgava ruglu i iskrivljavajući sliku Božjeg nauma o ženi kao stvorenju čija je zadaća mnogostruka na ovom svijetu.

Pravo na pobacaj, pravo na izbor istospolnog partnera , ozakonjenje takvog odnosa brakom, pravo na usvajanje djece istosplonih brakova itd. krajnosti su koje se kose ne samo s osnovnim idejama feminizma već duboko zalaze u remećenje Božjeg plana poslanja žene. Dok u Nigeriji, Somaliji itd. na tisuće žena biva silovano, ubijano, zapaljeno i na druge načine ugnjetavano i dok čizma bezvlašća i nasilja gazi po ženinom pravu na ravnopravno postojanje sa muškarcem dotle se u bogatim zemljama zapada izvrgava općem ruglu uloga žene počevši od mode, do novinskih i internetskih duplerica, pornografije i umjetno postavljenih sex simbola na kojima se zarađuju milijarde dolara i čiji tvorci "žene - karikature moderne civilizacije" ruse njenu ljepotu i važnost, uzvišenu ulogu majke, namećući vanredno visoke zahtjeve spoljašnjeg izgleda, tjelesne dopadljivosti, pa tako daleko od objektiva foto kamera po psihijatrijskim i drugim ustanovama umiru mlade djevojke od anoreksičnosti, bulimije i drugih oboljenja koja su proizvod današnjeg društva u kome živimo.

 

Žene su se očitovale u društvu, progovarale i javljale kroz mučenice, svetice, spisateljice i umjetnice. Dok su naše bake pohađajući analfabetske tečajeve opismenjavanja dobivale mrvice sa bogate trpeze nauke i prosvjete, mnoge od njih ostajale slijepe kraj očiju jer nisu nikada naučile citati, rano se udajući i radeći teške težačke poslove dotle su one sretnije, književnice i spisateljice nastojale progovoriti perom, apelirati kroz svoja djela na mjesto i ulogu žene u društvu. Jedna od takvih zasigurno je i doktor filozofije sveta Edith Stain. Prevela je Tomu Akvinskog na suvremeni njemački jezik i svojim predavanjima na katedrama stajala rame uz rame svojim kolegama. Ubijena u konc. logoru, proglašena svetom i suzaštitnicom Europe ova žena XX stoljeća jedna je od veličanstvenih svijetlih primjera koliko može i koliko vrijedi žena kojoj je moralnost, Bog i duhovni život bio smisao cak i u patnji smrti u plinskoj komori.

 

Feminizam ostaje otvorena sfera djelovanja u današnjem svijetu. Koliko ce pozitivnosti i promjena unijeti u borbi za ravnopravnost tamo gdje je to još uvijek potrebno ostaje da se vidi Tamo opet gdje je otišao u krajnost i zamijenio prvotnu ulogu sa frustriranim oblicima traženja prava i borbe za postavljanjem krivih ideala i načela stvar je opet razvoja zdrave svijesti upravo kod nas žena koje smo htjele ili ne glavni akteri u filmu koji se odigrava pred našim očima, hoćemo li birati uloge ili ćemo slijepo pratiti scenarij prihvaćajući sve uloge koje nam se žele bezuvjetno postaviti na ženama je da odluče jer rezultate ćemo ipak na kraju snositi mi - žene. Hitovi: 5923